3 lucruri surprinzatoare care te-au impiedicat sa ai silueta dorita

Din momentul in care te-ai decis sa slabesti intr-un mod diferit  fata de cum ai procedat pana acum, ar fi indicat sa incepi cu o scurta introspectie privind  perioadele tale de crestere sau scadere in greutate, acordand atentie tuturor factorilor (schimbarilor) ce le-au acompaniat.

Din punctul meu de vedere, este esential ca fiecare dintre noi sa incerce sa identifice cauzele care au dus la fluctuatiile in greutate, pentru ca pe viitor, integrand experienta, sa-si creasca sansele de a atinge sau mentine greutatea dorita.

In acest articol imi propun sa te ajut sa intelegi de ce fiecare regim de slabit pe care l-ai tinut a fost urmat de recastigarea kilogramelor pierdute, de ce in anumite perioade ale vietii ai acumulat kilograme intr-un ritm mai alert decat in altele, de ce “in tinerete” puteai manca orice si totusi reuseai sa-ti mentii greutatea.

Raspunsurile le veti regasi in trei dintre cele mai frecvente greseli cu care ma confrunt in practica clinica.

  1. Raportarea eronata la un necesar caloric mai mare decat cel real

Putini sunt cei care stiu cate kilocalorii ar trebui sa consume pe zi. Suntem bombardati cu multe  informatii din sfera “stil de viata sanatos” dar, din pacate, incomplete, contradictorii si fara sa le putem integra in necesarul nostru zilnic.

Stim ca este bine sa consumam cereale integrale dar putini stim ca 3-4 linguri sunt suficiente ca parte dintr-un mic dejun. Stim ca branza de capra este sanatoasa dar nu stim ca 50 g pe zi este suficienta pentru cei mai multi dintre noi… Am aflat ca este sanatos sa consumi fructe si legume dar nu stim cat de deficitar poate fi un regim care nu contine o cantitate suficienta de legume dar, in schimb, prea mare de fructe.

Oare care este normalul fiecaruia dintre noi?

Cu aceasta problema se confrunta si cei care au slabit, au ajuns la greutatea dorita si de-acum vor trebui sa manance normal.

Majoritatea dintre cei care au mai slabit stiu cate kilocalorii ar trebui sa consume pentru a slabi dar putini sunt cei care stiu cate kilocalorii ar trebui sa consume din momentul in care au ajuns la greutatea dorita.

Probabil asa s-ar explica numarul mare al celor ce nu reusesc sa-si mentina greutatea dobandita cu greu.

 

  1. Falsa credinta conform careia alegerile alimentare vor deveni “a doua natura”

Majoritatea pacientilor mei considera ca atunci cand vor ajunge la greutatea dorita le va fi usor sa stea departe de tentatii intrucat s-au obisnuit cu noul stil alimentar pe parcursul perioadei de slabit.

Dar, in practica, lucrurile nu stau chiar asa. Pe parcursul perioadei in care urmezi un regim de slabit esti mai motivat, ai un obiectiv clar si in consecinta faci fata mai bine tentatiilor, in comparatie cu perioada de mentinere cand obiectivul a fost atins.

Consider ca pentru a-ti putea mentine greutatea este nevoie de efort constant. Secretul consta in trecerea majoritatii alegerilor noastre alimentare prin filtrul rational. Putem vorbi de control atunci cand deciziile alimentare nu sunt guvernate de foame, instinct sau de o asociere cu o stare emotionala dupa care tanjim.

 

  1. Minimalizarea importantei anumitor activitati fizice, precum mersul pe jos

Cei mai multi dintre noi asociaza activitatea fizica cu acel tip de efort fizic, setat pe o durata limitata, inconstant, in cadru organizat si centrat pe depasirea unor limite. In cele mai multe dintre cazuri acest tip de efort fizic  este asociat cu emotii negative.

Acum sa ne indreptam atentia asupra acelui tip de activitate fizica de care nu suntem neaparat constienti sau pe care o catalogam adesea ca fiind insignifianta ca si consum caloric. In aceasta categorie poate fi inclusa parcurgerea pe jos a unor parti din  anumite drumuri cotidiene (job, gradinita/scoala copilului, piata etc.), urcatul scarilor in detrimentul folosirii ascensorului, practicarea unor hobby-uri ce implica miscare.

Pentru a realiza importanta acestui tip de efort fizic, sa-i spunem inerent, nesolicitant, va voi expune un calcul concret: 30 de minute de miscare pe zi pot insemna, in medie, un consum caloric de aproximativ 150 kcal pe zi, rezultat ce se soldeaza cu o pierdere de 150 g grasime pe saptamana (situatie ipotetica, in conditiile in care regimul alimentar ar ramane nemodificat). Intr-un an s-ar putea ajunge la o pierdere de aproximativ 7 kg de grasime.

Acum priviti din sens invers si veti intelege de ce anumite momente cheie din trecut, precum achizitionarea unei masini, schimbarea locului de munca sau a domiciliului s-au soldat cu acumularea de kilograme.

 

Vestea buna este ca aceste credinte limitative care ne-au sabotat sau ingreunat drumul catre obiectivul propus isi vor pierde din putere odata aduse in lumina constientizarii. Constientizarea reprezinta primul pas cu care putem incepe un drum diferit care sa ne conduca catre rezultate diferite fata de cele obtinute pana acum.

Lasati un comentariu