Cine are nevoie de suplimente alimentare?

O alimentaţie variată şi echilibrată ar trebui să-i asigure organismului necesarul de vitamine şi minerale. Nu se întâmplă însă întotdeauna aşa.

Puțini dintre noi reușesc să mănânce sănătos, adică să includă în meniul zilnic alimente din toate grupele, suficiente legume, fructe, dar și alte produse bogate în proteine, carbohidrați, grăsimi sănătoase. Apoi, o mare parte din vitamine se pierde prin prepararea termică a alimentelor. Asta nu înseamnă că nu trebuie să mâncăm alimente gătite, ci doar că bine ar fi să consumăm o cantitate egală de crudităţi. Mai expuse carențelor sunt anumite categorii de persoane, precum vegetarienii, copiii, vârstnicii, femeile cu ciclu menstrual abundent sau cele însărcinate, care pot avea nevoie de administrarea zilnică a unui supliment de multivitamine.

VINOVATĂ, NU DOAR DIETA
Sunt şi situaţii în care carențele au cauze mai greu de depistat. Responsabilă de un deficit sau altul poate fi şi o floră intestinală perturbată, cum se întâmplă în urma unui tratament de durată cu antibiotice, aceasta împiedicându-le asimilarea, o afecţiune cronică sau alta, vârsta înaintată.

Sfatul specialistului

ÎN CONDIȚIILE ÎN CARE STUDIILE ARATĂ CĂ EXISTĂ DEFICITE IMPORTANTE DE VITAMINE ȘI MINERALE ÎN RÂNDUL POPULAȚIEI, CUM PUTEM EVITA CARENȚELE?
Dr. Mihaela Posea: Se consideră că un regim variat poate acoperi necesarul de vitamine şi minerale. Ca să îndeplinească această condiţie, e bine să se consume alimente din toate cele
5 grupe, fiecare grupă având anumite caracteristici nutritive: grupa cerealelor (fulgi de ovăz, cereale integrale, pâine integrală, orez brun sau paste integrale), grupa nucilor şi seminţelor, grupa fructelor şi cea a legumelor, grupa alimentelor bogate în proteine (carnea, lactatele, ouăle, peştele şi fructele de mare alcătuiesc grupa alimentelor de origine animală bogate în proteine; alimentele de origine vegetală, bogate în proteine sunt soia şi produsele derivate din soia, leguminoasele – mazărea, lintea, fasolea boabe şi năutul, nucile – nuci românești, nuci braziliene, nuci de Macadamia, migdale, caju, alune, arahide, fistic, castane şi seminţele de orice fel).
Suplimentele sunt indicate acelor categorii de populaţie la care s-a dovedit, prin analize de sânge şi consult medical amănunţit (inclusiv o analiză a ceea ce mănâncă persoana respectivă) existenţa unor deficite.

 

Acest articol a fost publicat în revista Sănătatea de azi.

Lasati un comentariu