Regimul vegetarian la adolescenți și adulți

Vedem din ce în ce mai des în jurul meu prieteni cu copii ajunși la vârsta adolescenței, care se îndreaptă, din varii motive, către un regim vegetarian, iar părinții sunt nedumeriți, îngrijorați și debusolați de această alegere a copiilor lor. Aceste este și motivul pentru care Dna. Dr. Mădălina Truică, medic specialist diabet, nutriție, boli metabolice, ne răspunde la câteva întrebări pe acest subiect: regimul vegetarian la adolescenți și adulți.

 

  1. Dieta vegetariană a devenit o modă printre adolescenți și nu numai. Există riscuri la care ne expunem dacă începem brusc să urmăm un regim vegetarian? Care sunt acestea?

Din punct de vedere medical, nu există niciun risc dacă se începe brusc un regim vegetarian. Din punct de vedere logistic însă, este foarte greu să virezi brusc către un astfel de regim. Căci pentru a echilibra nutrițional un regim vegetarian este nevoie de acumularea unor cunoștinte nutriționale, dar și a unor deprinderi în ceea ce privește organizarea și prepararea meselor.

  1. Mulți adolescenți, dar și adulți, adoptă un astfel de regim în speranța că vor slăbi. De ce nu este recomandată această strategie?

Dacă singurul motiv pentru care o persoană decide să urmeze un astfel de regim este scăderea în greutate, atunci nu recomand acest lucru. Un regim vegetarian hipocaloric este mai puțin sățios, în comparație cu un regim construit pe același număr de calorii, dar care conține o cantitate mai mare de proteine de origine animală. Prin urmare, în cazul unui regim vegetarian, tentația de a consuma și alte alimente în afara celor regăsite în regim, va fi mai mare.

În cazul în care vorbim despre persoanele care au adoptat de ceva vreme un regim vegetarian și s-au decis să slăbească, atunci lucrurile stau diferit. Regimul vegetarian poate fi ajustat din punct de vedere caloric, încât să permită pierderea kilogramelor în plus.

  1. Ce poate face un părinte pentru un copil care refuză să mănânce carne din motive etice?

Soluția pe care am găsit-o într-o astfel de situație, în cadrul unei consultații medicale recente, a fost să le învăț atât pe mama, cât și pe fiica adolescentă ce înseamnă un regim vegetarian corect alcătuit, cum ar trebui să prepare legumele și cum să-și organizeze mesele atât în funcție de programul familiei, cât și cel școlar. Nu înseamnă că toată familia va trebui să adere la o astfel de alimentație. Dar, cu siguranță, va fi necesar ca și ceilalți membri să facă anumite schimbări în alimentația lor, pentru ca regimul lor să fie comun în anumite puncte cu cel al copilului care și-a dorit schimbarea.

  1. Există totuși persoane care ar trebui să urmeze un astfel de regim dacă suferă de anumite afecțiuni? Care sunt acestea?

Regimul vegetarian s-a dovedit a fi asociat cu un risc mai mic de apariție al unor boli, precum obezitatea, boala cardiovasculară, diabetul zaharat sau anumite forme de cancer. Nu înseamnă că este singurul tip de alimentație care poate preveni aceste boli. Spre exemplu, alimentația populațiilor din bazinul Mediteranei s-a asociat și ea cu un risc mai mic de apariție al bolilor cardiovasculare.

Cred că alegerea unui anumit tip de alimentație ar trebui să țină cont de multe alte criterii, precum preferințele culinare, cultura țării de origine, contextul în care sunt servite mesele etc.

  1. Recomandați urmarea unui astfel de regim la adolescenți și adulți?

Am mulți pacienți pe care îi ajut să-și construiască un regim alimentar vegetarian care să fie echilibrat nutrițional și care să se adapteze cât mai bine stilului lor de viață.

În general, alimentația omului modern este mult prea bogată în produse de origine animală, produse procesate care conțin grăsimi și zaharuri, fiind săracă în legume și fructe. Regimul vegetarian poate fi o alternativă sănătoasă, cu beneficii în ceea ce privește starea de sănătate. Cu condiția să se potrivească stilului nostru de viață.

  1. Se crede că regimul vegetarian scade riscul de diabet. Este adevărat acest lucru?

Da, este adevarat. Dar nu este singura armă cu care putem lupta împotriva diabetului. Scăderea în greutate, efortul fizic constant și alimentația echilibrată (vegetariană sau nu) sunt esențiale atât în prevenția acestei boli, cât și în ameliorarea evoluției ei.

 

Acest articol a fost publicat pe site-ul revistei Margot.

Lasati un comentariu