Sfaturi pentru vacanță de la medicul nutriționist

Dr Mihaela Posea, Medic specialist diabet, nutriție, boli metabolice, Doctor în medicină, Certificată de Federația Mondială a Obezității, Clinica Smart Nutrition ne dă câteva sfaturi pentru o vacanță în siguranță pentru silueta noastră.

A venit vara și este vremea concediilor. Dar acest lucru nu înseamnă să uitam de tot și de toate și  să ne întoarcem cu mai multe kilograme din vacanță. Cu pacienții mei din clinica Smart Nutrition stabilesc de obicei obiective de menținere a greutății în vacanță, astfel încât să se poată bucura de mesele din vacanță fără să regrete apoi. De aceea, pacienții mei pleacă în vacanță cu un set de sfaturi și trucuri pe care le expun și aici într-o varianta nepersonalizată:

 

Vacanța all inclusive

Recomand pacienților nostri să vadă sejururile all inclusive ca o ocazie de a nu se preocupa excesiv de mâncare. Altfel, abundența mâncărurilor, diversitatea și noutățile pot fi motiv de a mânca mai mult decât avem nevoie. În plus este foarte greu să nu gustăm platourile întinse cu dulciuri, snacksurile cu care suntem serviți la șezlong (nuci, alune, fistic, fursecuri, etc) sau mașina de înghețată al cărei program începe încă de dimineață. Iar dacă suntem amatori de băuturi alcoolice, berea și cocktailurile sunt la îndemană. Îi încurajez să fie mofturoși și să privească vacanța ca un moment în care mănâncă doar ce le place foarte mult și nu într-unul în care mănâncă foarte mult.

Iată câteva dintre sfaturile de care să țineți seamă:

  • Serviți mesele principale. E bine să nu uităm ca, la orice masă, în farfuria noastră să punem alimente care conțin proteine (carne, lactate, ou, pește), alimente care conțin carbohidrați (pâine, paste, cereale, orez, cartofi, fructe, etc) și legume.
  • Nu mâncați fără să vă fie foame.
  • Alegeți farfurii mai mici și puneți cantități mici de mâncare – dacă nu v-ați săturat, mai bine vă mai duceți să vă mai puneți mâncare decât să aveți o farfurie plină ochi de la început.
  • Alegeți preparatele care vă plac cu adevărat, nu mancați doar pentru că mancarea este la îndemană.
  • Dacă sunt alimente noi care vă atrag puneți doar o lingură pe farfurie din preparatul respectiv și gustați-l înainte de a hotărî dacă merită să îl alegeți pentru masa respectivă.
  • Evitați alimentele prăjite sau pane.
  • Dacă vreți să testați zona cu dulciuri pregătiți un platou pentru toată masa și astfel fiecare poate gusta câte un pic din prăjiturile care îl atrag.
  • Propuneți-vă ca băuturile alcoolice să nu depășească 1-2 porții pe zi.
  • Faceți cât mai multă mișcare – în piscină, în mare, participați la orele de dimineață/seara de gimnastică. Multe resorturi au activități fizice organizate, cu instructori, care se pot transforma într-un moment de distracție de neuitat.

Vacanța cu mic dejun inclus

Într-un sejur care nu abundă de mâncare controlul aportului alimentar poate să pară mai ușor. Pe de altă parte, tocmai libertatea foarte mare de stabilire a meselor le face pacienților mei de multe ori mai multe greutăți în a-și organiza caloriile. De aceea, fiecare dintre ei pleacă în vacanță cu un plan de bătaie stabilit în funcție de destinație și preferințe.

 Advertisement

Iată în continuare câteva principii general valabile:

  • Nu săriți peste micul dejun, dar nici nu faceți din acesta motiv de sărbătoare. Dacă sunteți învățați cu un mic dejun mic și mese mai consistente, paăstrați acest ritm.
  • Dacă luați micul dejun târziu și săriți peste prânz, încercați să respectați principiul includerii în farfurie a proteinelor, carbohidraților și a legumelor
  • Delectați-vă cu desertul la micul dejun doar dacă știți că restul zilei vă puteți abține de la a mânca dulciuri. Dacă însă visați la înghețată de pe plajă, lăsați pe platou dulciurile de la bufetul de mic dejun
  • Respectați numărul meselor. Doar pentru că sunteți în vacanță nu înseamnă că trebuie să mâncați din 3 în 3 ore.
  • O inghețată sau un frappe servite la plajă pot să fie parțial compensate de înot sau volei pe plajă
  • Caloriile aduse prin baurile alcoolice se scad din necesarul zilnic pentru a nu depăși nevoile energetice ale organismului.
  • Bucurați-vă de legume și peste.
  • Limitați numărul felurilor de mâncare la o masă la maxim 2 (aperitiv/supa și fel principal, sau fel principal și desert).
  • Limitați deserturile la unul pe zi.
  • Împărțiți porțiile de mâncare dacă restaurantul are porții prea generoase.
  • Modificați garnitura inclusă a preparatelor atunci când comandați – sigur restaurantul vă poate înlocui cartofii prăjiți cu piure de cartofi sau legume la grătar.

În concluzie, nu uitați că în nutriție abordarea vulpii conform căreia strugurii sunt acri nu este rea deloc. Probabil că prăjiturile de la candy bar nici măcar nu erau bune, vă promitem noi. Mergeți in concediu pentru distracție și odihnă, nu pentru mâncare.

 

Acest articol a fost publicat pe CSID.

Lasati un comentariu