Gustări care alungă foamea

Suntem obișnuiți să ronțăim ceva în timp ce vorbim la telefon, ne uităm la televizor ori suntem în pauza de la serviciu. Specialiștii chiar ne îndeamnă să luăm 2 gustări pe zi, cu o singură condiție: să fie bogate în proteine, fibre și vitamine. În caz contrar, consecințele pot fi grave: exces ponderal, dezechilibru alimentar, risc crescut de îmbolnăvire.

„Medicii spun că dacă mâncăm la intervale regulate, secreția de insulină se va afla în limite normale, iar senzația de foame, cea care pune în pericol silueta, dispare. În plus, gustările dintre mese ne împiedică să consumăm prea mult la următoarea masă”, explică dr. Mihaela Posea de la Clinica Smart Nutrition.

 1. De ce sunt importante gustările între mese?

Să pornim de la definiția unei gustări: orice aliment (fie că vorbim despre cele solide, fie că vorbim despre cele lichide – sucuri, freshuri, ape vitaminizate, lapte, iaurt de băut etc) pe care îl consumăm în afara mesele principale (mic dejun, prânz sau cină). În acest context, o gustare poate fi și un sendviș, și un măr, și un pumn de fructe oleaginoase (nuci, alune, migdale, fistic, caju) și un iaurt de băut sau un pahar cu lapte. Tot o gustare poate fi și un covrig, o merdenea, o bomboană sau mai multe, o înghețată sau un capuccino/cafea cu lapte sau frișcă.

Studiile de până acum au demonstrat că servirea gustărilor între mesele principale (gustare de dimineață și gustare de după amiază) ar avea un efect în reducerea conținutului caloric al mesei următoare (prânz, respectiv cina) sau chiar în reducerea nivelului din sânge al grăsimilor și scăderea tensiunii arteriale.

2. Cât de nocive sunt gustările junk food (chipsuri, covrigei etc.)

Dacă gustarea pe care o luăm are un conținut nutrițional de calitate și este bogată în proteine (de ex – gustările de tip nuci, alune, migdale, brânzeturi, iaurturi), atunci efectul pe sațietate este mult mai mare decât dacă se apelează la gustări de tip produse de patiserie/cofetărie, freshuri, sucuri, etc, adică acele gustari bogate în grăsimi și carbohidrați. Deci, o gustare de tip junk food te satură mai puțin, in ciuda faptului că are un conținut caloric mai mare.

Gustările pot avea efect asupra greutății tale, însă acest efect depinde de statusul nutrițional al persoanei – se pare că daca ești normoponderal, gustările sunt corelate invers cu greutatea de grăsime, însă dacă suferi de obezitate, acestea se corelează direct proporțional cu circumferința abdominală și grosimea țesutului subcutanat. De asemenea, persoanele cu indice de masă corporală normal tind să consume gustări sănătoase pe când cele care au probleme de greutate tind să consume junk food (ciocolată, înghețată, dulciuri, chipsuri).

*Aceste informații au apărut în revista Click!Sănătate.

 

Lasati un comentariu